Heeft u een Samsung die opstart met geluid, maar geen beeld geeft en vervolgens weer uitschakelt? Of een Philips die iets oplicht maar geen beeld geeft. Dit probleem komt helaas vaak voor bij bepaalde modellen, zoals de TU en Q serie van Samsung en de 58PUS… serie van Philips (bijvoorbeeld 58pus8505, 58pus8555, 58PUS8535) (Samsung UE50TU8002, QE82Q60, Qe50q64, UE50TU8000, UE50TU8072, UE70TU7100, QE50Q65).

Een technisch defect scherm is meestal de oorzaak.

Reparatie te duur of geeft de verkoper aan dat garantie verlopen is? U heeft nog steeds rechten!

Als onafhankelijk reparatiebedrijf kunnen wij het scherm helaas niet vervangen vanwege de hoge kosten die fabrikanten in rekening brengen of omdat fabrikanten geen schermen kunnen leveren.

Maar dat betekent niet dat u met lege handen staat. Uw tv is waarschijnlijk veel te snel defect gegaan en voldoet niet aan de redelijke verwachtingen die u als consument mag hebben. En dat is wettelijk beschermd.

De wet staat aan uw kant

De Nederlandse wet stelt duidelijk dat u recht heeft op een deugdelijk product. Als een product te snel kapot gaat, wordt het als ‘non-conform’ beschouwd. In dat geval heeft u recht op gratis reparatie of een nieuw product, zelfs als de garantieperiode is verstreken.

Spreek de verkoper aan, niet de fabrikant

Laat u niet misleiden door verkopers of fabrikanten die u proberen af te schepen met onzinnige informatie of u willen verleiden tot de aankoop van een nieuwe tv zonder compensatie. De verkoper waarmee u een koopovereenkomst heeft gesloten, is uw eerste aanspreekpunt bij problemen, ook na de standaard garantieperiode van twee jaar.

Verkopers interpreteren het “recht op een deugdelijk product” soms onredelijk. Dit kan leiden tot frustrerende situaties voor consumenten. Veel verkopers hebben geen duidelijke afspraken met hun leveranciers.

Bedrijven zoals MediaMarkt verwijzen soms naar afschrijftabellen op de website van Techniek Nederland (voorheen Uneto). Deze tabellen zijn echter geen juridisch document, zijn meer dan 10 jaar oud en worden kunstmatig in stand gehouden omdat ze gunstig zijn voor de verkopers.

Garantie is extra, conformiteit is de wet

Hoewel verkopers vaak een garantie van twee jaar bieden, staat de Nederlandse wet boven deze garantievoorwaarden. De wet stelt geen specifieke garantietermijn, maar eist dat een product gedurende een redelijke tijd naar behoren functioneert.

Wat kunt u eisen van de verkoper?

De verkoper is wettelijk verplicht om een passende oplossing te bieden. Dit kan betekenen dat hij uw tv gratis of tegen een kleine vergoeding repareert. Als reparatie niet mogelijk of onredelijk is, moet hij de koop ontbinden (geld terug) of een vervangende tv aanbieden.

Let op bij een vergoeding

Als de verkoper een vergoeding vraagt voor de reparatie met het argument dat de tv daardoor langer meegaat, moet dit aantoonbaar zijn, bijvoorbeeld door een verlenging van de garantie. Vraag altijd eerst een offerte voor de reparatiekosten bij de verkoper.

Als de prijsopgave onredelijk hoog is of als het onderdeel niet leverbaar is, laat dit dan schriftelijk bevestigen. U kunt dan schriftelijk reageren en aangeven dat u het niet eens bent met de verkoper omdat deze de regelgeving niet juist interpreteert.

Geef aan dat u de koopovereenkomst wilt ontbinden als de verkoper niet met een betere oplossing komt (bijvoorbeeld een verlengde garantie van 2 jaar met een kleine bijbetaling).

Reageert de verkoper niet of komt deze niet met een acceptabele oplossing, dan kunt u naar de rechter gaan om de koopovereenkomst te ontbinden.

Meer informatie en hulp

Voor meer informatie over uw rechten als consument kunt u terecht bij de volgende instanties:

Rijksoverheid: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten

Consumentenbond: https://www.consumentenbond.nl/

Laat uw rechten niet verlopen! Neem contact op met de verkoper en sta op een passende oplossing voor uw defecte tv.