BCC klanten kunnen niets beginnen als de tv defect binnen de garantie defect gaat

Probleem:

Een consument koopt bijvoorbeeld een tv bij BCC. BCC gaat failliet. De fabrikant is niet verplicht de tv te repareren, ook al valt dit onder de fabrieksgarantie. De consument heeft pech, tenzij de fabrikant coulant is of er een aanvullende Service Plus Polis is afgesloten.

Oorzaak:

De Nederlandse wet legt de verantwoordelijkheid voor garantie bij de verkoper (BCC in dit geval). Door het faillissement van BCC valt deze verantwoordelijkheid weg. De fabrikant heeft geen directe verplichting naar de consument.

Oplossing:

De wetgever zou de verplichting tot service en garantie bij de fabrikant moeten leggen. Dit voorkomt problemen bij faillissement van verkopers.

Aanvulling:

De Nederlandse wetgeving rond productgarantie bevoordeelt fabrikanten en benadeelt consumenten. Verkopers willen in de regel een  goede service bieden, maar worden beperkt door de wet en de voorwaarden van fabrikanten.

Duidelijke afspraken over service en garantie, vastgelegd in de wet, zouden veel onzekerheid voor verkopers en consumenten wegnemen.

Conclusie:

De huidige wetgeving schiet tekort in de bescherming van consumenten. Door de verantwoordelijkheid voor garantie bij de fabrikant te leggen en kwaliteitseisen te stellen, kan de wetgever de positie van de consument  versterken.

Albert Hagen

(TV Reparatie Service Nederland)